KISAH YG DIADAPTASI DARIPADA SALAH SEORANG SAHABAT SAYA






Ana bukan anak para ulama' dan ana juga bukan dilahirkan dalam keluarga yang berperwatakan wara'... Namun, alhamdulillah ana masih dibesarkan dalam persekitaran yang mementingkn agama .. Iman ana di usia muda hanyalah senipis kulit bawang.. Masih x tahu membezakn apa yg halal dan apa yg haram.. sehinggalah ana mendapat surat tawaran ke salah sebuah sekolah agama... Ana cuba membiasakn diri dgn suasana bru di sekolah itu dgn mlakukn apa yg x prnh ana lakukn di rumah, solat di awal waktu, solat berjemaah, mendengar tazkirah saban hari dan sebagainya yg mmbawa ke arah kebaikan diri.. Namun ana merasakan diri ana seorang yg sangat hipokrit.. Di rumah, perwatakan ana sgt berbeza dgn di sekolah.. Ana tdk mengamalkan apa yg ana peraktikkan di sekolah.. Jika di skolah, ana rjin mmbaca al-quran, solat sunat, berzikir, qiya mulail di rumah sbaliknya yg berlaku..


"Dan apabila kamu melihat mereka, tubuh-tubuh mereka menjadikan kamu kagum. Dan jika mereka berkata kamu mendengarkan perkataan mereka. Mereka adalah seakan-akan kayu yang tersandar. Mereka mengira bahawa tiap-tiap teriakan yang keras ditujukan kepada mereka. Mereka itulah musuh (yang sebenarnya) maka berwaspadalah terhadap mereka; semoga Allah membinasakan mereka. Bagaimanakah mereka sampai dipalingkan (dari kebenaran)?" 
 -Surah al-Munafiqun:4-

Sehinggalah ana mengenali seorang ukhti yg ana pnggil kak shifa'.. Nmanya yg bermksud penawar mmg mnjdi pnawar  bgi sesiapa yg mengenalinya.. Melalui kak shifa' ana bnyak belajar tentang ikhlas dlm beribadat.. ikhlas memperhambakan diri kepada-NYA.. sering kali ana menangis betapa khilafnya ana.. betapa berdosanya ana..


Rasulullah saw. bersabda: 
"Akan keluar dari kalian suatu kaum, yang solat kalian tidak ada apa-apanya dibanding solat mereka. Juga puasa kalian dibanding puasa mereka. Amalan kalian dibanding amalan mereka. Mereka membaca Qur'an, namun bacaannya tidak melampaui kerongkongan mereka. Mereka keluar dari agama ini sebagaimana anak panah yang melesat dari busurnya. Kamu melihat ke hujung anak panahnya namun kamu tidak melihatnya. Kamu melihat ke busurnya namun kamu tidak melihatnya. Kamu lihat ke pangkal anak panah dan kamu tidak dapat melihatnya. Kamu saling mendustakan dalam pangkal anak panah." Telah menceritakan kepadaku dari Malik telah sampai kepadanya, bahawa Abdullah bin 'Umar tetap mempelajari surat al-Baqarah selama  lapan tahun." 
-Riwayat Malik:428-

Ana terfikir betapa hinanya ana di sisi ALLAH.. segala ibadah ana hnya sia2 jika dihiasi dgn sifat riak smata-mata.. ana cuba utk brubah ke arah kebaikan.. Nmun ana gagal istiqamah di rumah.. Apabila sahabat2 mengatakn ana ini salah seorang calon badar, hati ana amat terhiris, ana berasa amat lemah.. siapalah ana di sisi ALLAH ??? 



"Tiga pemusnah (amalan), kebakhilan yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti, dan berasa agung dan hebat dengan diri."
-Riwayat al-Bazzar dan at-Tabrani,Hadis Hasan : Albani-

Ana x ingin mnjadi salah seorang org yg munafik.. Ana x ingin mnjdi salah seorang umat islam yg syirik khafi.. Di sekolah ana turut mnjadi kesayangan ckgu2.. sehinggakan ana digelar anak angkat seorang ustazah.. Banyak yg ana pelajari drpd ustzh itu terutamanya bab aurat dan pribadi seorang muslimah.. kdg2 ana merasakn ana telah mempermaikn agama,, ana memakai pakaian yg menutup aurat, bertudung labuh, nmun ana tdk memakai stokin atau sarung kaki, perkara yg sukar dlakukan oleh kebanyakan muslimah.. Hati ana sentiasa gelisah, x tenang... Rasa brdOsa kian menghimpit diri..


" Ya ALLAH, ampunilah dosa2ku.. Engakau berilah kesempatan kpdaku utk bertaubat.. 
Engkau bimbinglah aku kembali ke jalan yg benar, ke jalan yg diredhai-Mu ya ALLAH..
 Ya ALLAH, smOga aku dpat beribadah dengan pnuh istiqamah, kusyuk, dan ikhlas hanya semata-mata kerana-Mu ya ALLAH..  
YA ALLAH YA TUHANKU, TUHAN yg membolak-balikkan hati manusia..
 Tetapkanlah hatiku dlm keimanan dn ketakwaan "

Saat ana mendapat twaran ke salah sebuah sekolah berasrama pnuh apabila  ana mendapat 9A dlm  PMR, ana tertanya-tanya, mampukah ana mnjadi hamba ALLAH yg beriman di sna.. sdgkan ana di sekolah agama, ana msih x mmpu istiqamah dlm mengabdikn diri kpd TUHAN yg ESA.. Nmun ana kuatkn tekad utk mnghadapi cbran di sna,, itulah titik tolak yg mnjdi prmulaan dalam kehidupn ana utk benar2 istiqamah dlm beribadah..




bersambung.. (",)   

Share/Save/Bookmark